محققان آزمایش جدید غیرتهاجمی قند خون را بررسی کردند

10 اکتبر 2018- برای افراد مبتلا به دیابت، نظارت دقیق بر قند خون بمنظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت مانند حملات قلبی، نابینایی و کما، ضروری است. محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه میسوری و موسسه ی فناوری ماساچوست، اخیرا دقت تکنولوژی جدید توسعه یافته توسط محققان MITرا برای نظارت بر سطوح قند خون بدون استفاده از سرنگ یا سوراخ کردن انگشت ارزیابی کردند.نتایج اولیه ی آنها نشان می دهد که این تکنولوژی غیر تهاجمی سنجش قند خون را همانند آزمایش اندازه گیری قند خون با گلوکومتر اما بدون نیاز به گرفتن خون، انجام می دهد.
در این مطالعه محققان، صحت مدلهای متکی بر تکنولوژی رامان اسپکتروسکوپی(طیف سنجی) را در تعیین نسبت نقاط کالیبراسیون و صحت سنجش قند خون 20 فرد سالم و غیر دیابتی قبل از نوشیدن یک نوشیدنی غنی از گلوکز ارزیابی کردند.سپس سطح قند خون افراد شرکت کننده در طی 160 دقیقه بعد از نوشیدن یک محلول قندی، با استفاده از سه روش: طیف سنجی، آزمایش خونوریدیو گلوکومتر(با استفاده از نمونه ی خونی انگشت) اندازه گیری شد.این آزمایشات برای اندازه گیری مقدار گلوکز باقی مانده در خون و بررسی صحت عملکرد مکانیسم های تنظیم کننده ی انسولین در بدن بیماران انجام شد. محققان دریافتند که روش طیف سنجی، در تعیین غلظت گلوکز دقیقا همانند گلوکومتر(آزمون انگشتی) است.
در حال حاضر، غلظت قند خون با استفاده از گلوکومتر یا در آزمایشگاه از طریق گرفتن خون وریدی اندازه گیری می شود. رویکردی که در اینجا مورد مطالعه قرار گرفته است، غیرتهاجمی است و از لیزر برای نظارت بر مقدار قند خون از سطح پوست استفاده می کند. پرفسور Anandhi Upendran، مدیر نوآوری های بیومدیکال در موسسه علوم بالینی و کاربردی در دانشکده پزشکی MU و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: با افزایش تعداد مبتلایان به دیابت، توسعه ی یک روش جایگزین دقیق، کارآمد و ارزان برای اندازه گیری سطح قند خون، یک نیاز بالینی فوری است.
این دستگاه توسط محققان MIT ساخته شده و از تکنیکی به نام طیف سنجی رامان برای اندازه گیری ترکیبات شیمیایی پوست و استخراج مقدار گلوکز از سایر مواد شیمیایی موجود در پوست استفاده می کند.در این دستگاه یک فیبرنوری به یک دستبند متصل است، که نور لیزر از آن عبور کرده و بر روی پوست می تابد تا ترکیبات مختلف موجود در پوست مانند بافت چربی، پروتئین، کلاژن و مولکول های گلوکز را تشخیص دهد.تغییراتی که در طول موج نور به دلیل گلوکز موجود در خون ایجاد می شود، یک اثر انگشت مولکولی را ایجاد می کند که می تواند برای تعیین غلظت گلوکز استفاده شود.
پرفسور Jeon Woong Kang، متخصص مرکز تحقیقات بیومدیکال لیزر MIT و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: ما در این فناوری از بیش از 20 سال قبل پیشگام بوده ایم. ما می دانیم که آزمایش قند خون با گلوکومتر همیشه دقیق نیست و ممکن است برای بیماران ناراحت کننده باشد. استاندارد طلایی برای اندازه گیری قند خون، آزمایش خون وریدی است، اما خون گیریهای مکرر ممکن است برای بسیاری از بیماران گزینه ای مناسب نباشد. ما خوشحالیم که نتایج اولیه ما نشان می دهد غلظت قند خون اندازه گیری شده با طیف سنجی رامان، قابل مقایسه با دستگاه های گلوکومتر است. ما امیدواریم که با اصلاح این روش بتوانیم از آن در حسگرهای غیر تهاجمی مانیتورینگ مداوم گلوکز استفاده کنیم.
محققان امیدوارند با آزمایشات بیشتر، این روش را جایگزین آزمایش قند خون در کلینیک ها برای بیمارانی کنند که قادر به خون دادن مکرر نیستند و روزی با کوچکتر و قابل حمل شدن این تکنولوژی، از آن در گلوکومترهای خانگی استفاده کنند. درمطالعات آتی دقت این تکنولوژی در بیماران مبتلا به دیابت بررسی خواهد شد.

منبع و سایت خبر:

Analytical and Bioanalytical Chemistry, 2018; 410 (25): 6469 DOI: 10.1007/s00216-018-1244-y

www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181010111955.htm